Ви отримали нашу картку від фонду?

Ви отримали
нашу картку від фонду?

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Jak bezpiecznie kupować i płacić przez internet?

30 cze 2020 8:30|Cinkciarz.pl

Zakupy przez internet to niesamowita wygoda. Niemal wszystkie produkty, jakie możemy sobie tylko wymarzyć, można zamówić w sieci, bez wychodzenia z domu. Z roku na rok internetowe zakupy cieszą się większą popularnością wśród Polaków, a w dobie pandemii koronawirusa jeszcze bardziej zyskały na znaczeniu. Jak kupować przez internet, by było nie tylko tanio, ale także bezpiecznie? Oto garść przydatnych porad.

Do zakupów przez internet przyciąga nas kilka rzeczy. Pierwszą i dla wielu najważniejszą kwestią jest wygoda – nie trzeba wychodzić z domu, by zamówić nową pralkę czy lodówkę, telewizor, ubrania, wycieczkę do ciepłych krajów, a nawet żywność. Dostępność towarów jest olbrzymia, a nas ogranicza praktycznie wyłącznie wyobraźnia.

Internetowe zakupy są atrakcyjne także z innych względów. To przede wszystkim możliwość szybkiego porównania cen i ofert w różnych sklepach, by wybrać tę najbardziej nam odpowiadającą. W zestawieniu ze sklepami stacjonarnymi większa może też być sama liczba dostępnych produktów.

Jednakże wraz z wysokim komfortem zakupów przez internet idą także zagrożenia z tym związane. Choć nie jest to zbyt częste, nieświadomi użytkownicy mogą paść ofiarą oszustów. Warto wiedzieć, jak się przed tym bronić i na co zwracać uwagę podczas zakupów online.

Jak bezpiecznie płacić w internecie

Bezpieczne zakupy online – niezbędne kroki

Kupując przez internet, nie możemy dopuścić do uśpienia naszej czujności. Warto pamiętać, że choć w sieci możemy znaleźć znacznie niższe ceny, niż w sklepach stacjonarnych, cuda się nie zdarzają. Jeżeli jakiś produkt jest przeceniony o kilkadziesiąt procent, a my nie znamy tego sklepu, powinniśmy zastanowić się, czy kupowanie w takim miejscu na pewno jest bezpieczne.

Sprzedawcę warto zweryfikować. Sprawdzenie opinii z ostatnich kilku miesięcy pozwoli wyrobić sobie zdanie na ten temat. Jeżeli sklep działa np. od miesiąca, być może warto wstrzymać się z zakupem w takim miejscu. Weryfikację może także ułatwić sprawdzenie wpisów w KRS lub CEIDG.

Krok ten możemy oczywiście pominąć, jeżeli sklep, w którym zamierzamy coś kupić, jest nam dobrze znany. Wchodząc na stronę internetową sklepu, warto jednak upewnić się, że ma on odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa.

Najczęściej świadczy o tym ikona zamkniętej kłódki, widoczna w przeglądarce internetowej obok paska adresu. Można też sprawdzić, od jakich liter rozpoczyna się odnośnik. Jeżeli jest to https://, to witryna ma odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa, a połączenie z nią jest szyfrowane. Oznacza to, że podając na niej swoje dane, nie powinny one zostać przechwycone przez nieautoryzowane osoby, gdyż są odpowiednio zabezpieczone.

Jeżeli ikona kłódki nie jest dostępna, a adres witryny rozpoczyna się od http://, oznacza to, że przynajmniej część zasobów strony internetowej lub sklepu nie jest odpowiednio chroniona. W takim przypadku powinniśmy powstrzymać się od zakupów w tym miejscu.

Niektóre sklepy internetowe umożliwiają dokonanie zakupu bez konieczności zakładania konta. Nie wszystkie platformy oferują taką możliwość, dlatego podczas rejestracji warto pamiętać, by ustawiać unikalne hasła do logowania. Nie mogą to być te same, z których korzystamy np. do logowania do bankowości internetowej czy w innych serwisach internetowych. Stosowanie tego samego hasła w wielu witrynach nie jest bezpieczne. Dlaczego? Wystarczy wyciek z zaledwie jednej strony, by nasze dane logowania dostały się w niepowołane ręce. Jeżeli będą takie same dla kilku witryn internetowych, możemy się narazić na utratę kont w wielu serwisach.

Zapamiętanie dziesiątek, a czasami nawet setek różnych haseł może się jednak okazać zbyt trudne. W takim przypadku z pomocą przychodzą menedżery haseł, które zapamiętują je za nas. Pomogą także w stworzeniu skomplikowanego i trudnego do złamania hasła.

Pisząc o oprogramowaniu, nie sposób pominąć programu antywirusowego. Jego stosowanie jest zalecane, jeżeli często robimy zakupy online. Narzędzia tego typu mogą nas chronić nie tylko przed wirusami. Niektóre z nich oferują także specjalnie przystosowane przeglądarki, za pomocą których można się bezpiecznie logować do bankowości internetowej czy robić zakupy w sklepach internetowych.

Jak bezpiecznie płacić w internecie

Jak bezpiecznie płacić przez internet?

Najpopularniejsze sklepy internetowe oferują wiele znanych metod płatności. Oprócz tradycyjnego przelewu bankowego mogą to być szybkie płatności online za pomocą jednego kliknięcia, BLIK, płatności kartą, płatności mobilne (Google Pay, Apple Pay) itp.

Ich wybór zależy przede wszystkim od naszych preferencji, a także tego, jakie metody są obsługiwane przez nasz bank. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać ze zwykłego przelewu. Pamiętajmy jednak, by w takim przypadku dokładnie zweryfikować dane, które wypełniliśmy przed zrealizowaniem transakcji. Koniecznie należy sprawdzić, czy pokrywają się z informacjami otrzymanymi od sprzedawcy.

Zdecydowanie wygodniejsze będą płatności online, za pomocą których możemy przejść bezpośrednio do bankowości internetowej i potwierdzić przelew bez konieczności przepisywania danych.

Dobrym rozwiązaniem jest także korzystanie z karty płatniczej. Niektórzy wzbraniają się przed podawaniem danych swojej karty w nieznanych im sklepach. W takiej sytuacji warto skorzystać z wirtualnej karty, czyli rozwiązania stworzonego z myślą o internetowych zakupach.

Usługa tego typu jest dostępna w ofercie portalu Cinkciarz.pl. Użytkownik może założyć wirtualną kartę i płacić nią w internecie. Gdy służy tylko do tego celu, a środki są na nią deponowane bezpośrednio przed wykonaniem transakcji, eliminujemy ryzyko utraty pieniędzy. Nawet jeżeli dane karty dostaną się w niepowołane ręce, w najgorszym przypadku stracimy wyłącznie te środki, które się na niej znajdują, gdyż karta nie jest powiązana z naszym głównym kontem bankowym.

Z płatnością w internecie za pomocą karty wiąże się jeszcze jeden aspekt – przywilej skorzystania z mechanizmu chargeback, obsługiwanego przez karty płatnicze wydawane przez Visa lub Mastercard. Szerzej o tym rozwiązaniu piszemy w oddzielnym wpisie na blogu. W skrócie – pozwala on na ubieganie się o zwrot pieniędzy w przypadku, gdy zostaliśmy oszukani lub np. zamówiony produkt bądź usługa nie była zgodna z opisem oferty.

Zwrot produktów zamówionych przez internet

Większość produktów zamówionych na terenie Unii Europejskiej na odległość (czyli najczęściej przez internet lub telefonicznie), bez możliwości ich wcześniejszego zobaczenia na własne oczy, można zwrócić bez podania dokładnej przyczyny. Na odstąpienie od umowy mamy 14 dni od momentu objęcia zamawianej rzeczy, czyli zazwyczaj od otrzymania przesyłki.

Jeżeli zamówiony produkt nie spełnia naszych oczekiwań, możemy go zwrócić, korzystając z wyżej wspomnianego prawa. W takim przypadku należy poinformować sprzedawcę o chęci zwrotu. Większość dużych sklepów internetowych udostępnia gotowe formularze zwrotu, które należy odesłać np. pocztą elektroniczną. Poinformowanie o odstąpieniu od umowy może się też odbyć telefonicznie lub np. za pośrednictwem tradycyjnej poczty.

Po otrzymaniu produktu sprzedawca ma 14 dni na zwrócenie nam pieniędzy, włączając w to koszty wysyłki. Warto jednak pamiętać, że odesłanie towaru do sprzedawcy kupujący pokrywa z własnej kieszeni. Może on otrzymać zwrot pieniędzy wyłącznie za przesyłkę od sprzedającego, ale także tutaj pojawiają się pewne obostrzenia.

Otrzyma on zwrot wyłącznie za najtańszą opcję wysyłki, jaka była wyszczególniona w ofercie sprzedającego. Jeżeli zatem kupujący wybrał transport za pomocą przesyłki kurierskiej kosztującej 25 złotych, a wśród dostępnych opcji widniała także przesyłka pocztowa za 10 złotych, przysługuje mu wyłącznie zwrot 10 złotych, czyli za najtańszą opcję przesyłki.

W związku z powyższym prawem warto zachowywać wszystkie paragony, faktury lub inne dowody zakupu przedmiotów przez internet. Ułatwiają one późniejsze rozstrzyganie ewentualnych sporów i załatwianie spraw, nie tylko związanych ze zwrotem towaru, ale również z reklamacją, rękojmią itp.

Paragon lub faktura nie zawsze jest wysyłana do nas w fizycznej formie. Niekiedy może dotrzeć jako wiadomość e-mail na wskazany przez nas wcześniej adres, zazwyczaj podany podczas składania zamówienia. Warto zatem archiwizować takie wiadomości e-mail, by mieć później do nich łatwy i szybki dostęp.

Zachowaj zdrowy rozsądek

Zakupy przez internet mogą sprawić wiele frajdy, a także przyczynić się do znaczących oszczędności. Warto jednak pamiętać, by zachować zdrowy rozsądek. Nie każda atrakcyjna oferta może okazać się prawdziwa. Część z nich może być dziełem oszustów, dlatego przed dokonaniem zakupu takiego przedmiotu warto zweryfikować sprzedawcę. Jeżeli cena produktu różni się nawet o kilkadziesiąt procent względem innych ofert w sieci, a sklep jest nam nieznany, być może warto zastanowić się, czy gra rzeczywiście jest warta świeczki.

30 cze 2020 8:30|Cinkciarz.pl

Zobacz również:

11 kwi 2024 16:02

Jak założyć konto bankowe w Australii – poradnik krok po kroku

5 kwi 2024 8:00

Jakie są ceny w Dubaju i jak płacić w ZEA? Czy warto jechać tam w trakcie ramadanu?

26 mar 2024 15:20

Zarobki w Szwajcarii w 2024 r. Na jaką wypłatę możemy liczyć?

20 mar 2024 14:55

Biznes bez granic. Jak korzystnie wymieniać waluty w swojej firmie?

15 mar 2024 8:45

Dzień św. Patryka najlepiej spędzić w Irlandii. Co warto wiedzieć przed podróżą do Irlandii - przegląd cen i atrakcji

7 mar 2024 8:00

Oscary 2024. Jak złota statuetka daje szansę filmom na drugie życie

Atrakcyjne kursy 27 walut