Ви отримали нашу картку від фонду?

Ви отримали
нашу картку від фонду?

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Cinkciarz.pl udostępnia kompleksowy raport cross-border e-commerce

25 sty 2023 9:30|Cinkciarz.pl

Aktywną sprzedaż na arenie międzynarodowej deklaruje aż 65 proc. polskich przedsiębiorców z branży handlu on-line, a ponad połowa oczekuje zwiększenia zysków ze sprzedaży w 2023 r. dzięki ekspansji zagranicznej – wynika z najnowszego raportu e-commerce przygotowanego przez fintech Cinkciarz.pl.

Cinkciarz.pl udostępnia kompleksowy raport cross-border e-commerce

POBIERZ DARMOWY RAPORT

– Udostępniając usługi finansowe zarówno klientom indywidualnym, ale przede wszystkim biznesowym, postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej roli i potencjałowi ekspansji handlu zagranicznego firm z Polski. Wyniki naszego badania pozwoliły m.in. poznać wyzwania stojące przed przedsiębiorcami. Od barier językowych i kulturowych po różnice w regulacjach prawnych i systemach płatności. To nasz pierwszy tego typu raport e-commerce. Mamy nadzieję, że okaże się przydatny dla polskich sklepów, które chcą docierać ze swoją ofertą na nowe rynki oraz dla osób zainteresowanych aktualnymi trendami w międzynarodowym handlu online – wyjaśnia Piotr Kiciński, wiceprezes Cinkciarz.pl.

Sprzedawcy otwarci na świat

Według Głównego Urzędu Statystycznego sprzedaż zagraniczna polskich przedsiębiorców w 2016 r. miała wartość 27,5 mld zł. Po upływie pięciu lat była już jednak niemal trzykrotnie większa, sięgając w sumie 61,47 mld zł. Rynkowe szacunki zakładają, że na świecie cross-border e-commerce może w najbliższych latach rosnąć w tempie 26 proc. rocznie.

– Dane wskazują, że coraz więcej polskich sklepów internetowych i platform sprzedażowych dostrzega potencjał internetowej sprzedaży zagranicznej. Nowo powstające sklepy już na początku swojej działalności otwierają się na zagraniczne rynki i chcą sprzedawać swoje produkty klientom z różnych państw. Z raportu Cinkciarz.pl „2023 rokiem cross-border e-commerce – wyzwania i perspektywy handlu bez granic” wynika, że aktywną sprzedaż na arenie międzynarodowej deklaruje blisko dwie trzecie klientów naszego fintechu – zauważa Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl.

Kierunki i motywacje internetowej sprzedaży zagranicznej

Z raportu Cinkciarz.pl, najbardziej kompleksowego badania biznesowego w Polsce poświęconego cross-border e-commerce, możemy się dowiedzieć, że polscy przedstawiciele branży świadczą usługi w krajach na całym świecie. Najwięcej z nich celuje w rynek niemiecki, gdzie ofertę kieruje 22 proc. ankietowanych. Następnie są pozostałe państwa Unii Europejskiej – 13 proc. oraz europejskie kraje spoza UE – 8 proc. Na rynku e-commerce w Stanach Zjednoczonych próbuje się przebić 7 proc. ankietowanych sprzedawców z Polski.

Wśród powodów stojących za rozwinięciem działalności na międzynarodowych rynkach zdecydowanie przeważa chęć wzrostu dochodów, co deklaruje 43 proc. ankietowanych. Okazuje się, że 31 proc. sprzedawców odpowiada na zwiększony popyt z nowych kierunków. Z kolei 18 proc. zapytanych od początku funkcjonowania w branży zakładało ekspansję handlu zagranicznego online.

Są blaski, muszą być i cienie

Globalizacja rynku niesie ze sobą korzyści, ale wiąże się także z wyzwaniami w cross-border e-commerce. Ponad 44 proc. kupujących porzuca swoje plany zakupowe w związku z wysokimi kosztami dostawy towarów. Z badania Cinkciarz.pl wynika też, że sprzedawcy zwracają uwagę na: bariery językowe, różnice kulturowe, inne regulacje prawne, koszty sporów z klientami i problemy z płatnościami.

– Wczesne zidentyfikowanie wyzwań cross-border e-commerce i wypracowanie sposobów ich przezwyciężenia mogą przyczynić się do skuteczniejszego rozwijania swoich działań w cyfrowym handlu bez granic – komentuje Robert Błaszczyk z Cinkciarz.pl.

Metody płatności najważniejsze w cross-border e-commerce

Ponad 60 proc. ankietowanych przez Cinkciarz.pl internetowych sprzedawców twierdzi, że do zagranicznej ekspansji wystarczy się odpowiednio przygotować, aby internetowa sprzedaż zagraniczna odbywała się bez zaskakujących wydarzeń. Dla 6 proc. przedstawicieli branży podstawowym problemem wydają się dodatkowe formalności, czyli np. różnice w przepisach handlu za granicą, księgowość, reguły dotyczące marketingu itp.

Taki sam procent respondentów (6 proc.) widzi wyzwanie w wysokich kosztach dotarcia do świadomości klientów, wysokich prowizjach przy zastosowaniu zagranicznych metod płatności czy potrzebę posiadania dużego budżetu i długofalowych działań. Zróżnicowane metody płatności w cross-border e-commerce wydają się jednak nieodzowne. Na pytanie: „co jest kluczowe w ekspansji zagranicznej?”, prawie 20 proc. sprzedawców odpowiada, że lokalne metody płatności. Z kolei 17 proc. odpowiedzi uwzględnia atrakcyjność cen, 15 proc. – marketing i kanały docierania do klientów, 13 proc. – wiarygodność sklepu, 9 proc. – intuicyjność jego obsługi, 8 proc. – komunikację w języku klienta.

– Każde państwo cechuje się swoją specyfiką i innymi preferencjami klientów dotyczącymi wyboru metod płatności. Jest to wręcz nowe narodowe kryterium finansowej odrębności. Zagraniczni klienci często korzystają z lokalnych sposobów płacenia, które w niektórych krajach są popularne, a w innych zupełnie nieznane. Brak tych metod na platformie sprzedażowej może niektórych wręcz zniechęcać do zakupu, doprowadzając do porzucenia koszyka, a dany sklep zaszufladkować jako mniej wiarygodny – wskazuje Robert Błaszczyk z Cinkciarz.pl.

Kolejny krok w przód?

W niezwykle trudnych gospodarczych realiach polska branża zachowuje optymizm. Z przygotowanego przez Cinkciarz.pl raportu e-commerce dowiadujemy się, że 54 proc. ankietowanych spodziewa się wzrostu przychodów w 2023 r., a 37 proc. utrzymania ich na podobnym poziomie do roku 2022. Tylko 7 proc. sprzedawców online prognozuje spadek przychodów.

Dla wielu biorących udział w badaniu pozytywne nastawienie wiąże się z już realizowaną bądź też planowaną ekspansją zagranicznego handlu online. Aż 65 proc. polskich właścicieli sklepów internetowych udostępnia swoją ofertę w innych państwach niż Polska, a dołączyć mają kolejni.

Ważne, żeby trafić w dobrą bramkę

Badanie zostało przeprowadzone przez Cinkciarz.pl metodą CATI w listopadzie i grudniu 2022 roku na próbie 372 przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność e-commerce/korzystają z bramki płatniczej Cinkciarz Pay. Raport e-commerce został w całości wykonany przez fintech Cinkciarz.pl.

POBIERZ DARMOWY RAPORT

Cinkciarz Pay to autorska bramka płatnicza globalnego fintechu. Dzięki niej internetowi sprzedawcy mogą przyjmować płatności w złotych i 26 innych walutach, oferując swoim klientom realizowanie transakcji z wykorzystaniem lokalnych metod płatności, takich jak szybkie przelewy bankowe online, BLIK, karty (Visa, Mastercard, Diners Club i inne), PayPal, Apple Pay, Google Pay, Trustly, Skrill, Vipps, Rapid Transfer czy iDEAL.

Usługi płatnicze świadczy Conotoxia Sp. z o.o., numer zezwolenia KNF IP30/2015.

25 sty 2023 9:30|Cinkciarz.pl

Zobacz również:

27 gru 2022 15:25

Strategia podatkowa Cinkciarz.pl za rok 2021

21 gru 2022 9:32

BLIK Level 0 nowością w Cinkciarz Pay

19 gru 2022 11:15

Cinkciarz.pl: karta wielowalutowa 2.0 dla bliskich i pracowników

30 lis 2022 13:17

Wycofanie kuny chorwackiej z oferty

15 lis 2022 8:00

Jak korzystnie i bezpiecznie płacić w internecie? – darmowy e-book Cinkciarz.pl

11 paź 2022 8:22

Kursy walut w czwartym kwartale: prognozy dla złotego, euro, franka i dolara - analiza video

Atrakcyjne kursy 27 walut