W związku z wydaniem 2.10.2024 r. decyzji o cofnięciu Conotoxia sp. z o.o. zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie usług płatniczych przedstawiamy kulisy tej sprawy, które trudno poznać w inny sposób, a które wpłynęły w dominującej mierze na decyzję wydaną przez KNF, rzutującej negatywnie przede wszystkim na interesy Klientów.
I KNF łamie prawo
- KNF złamał przepis art. 105 ust. 1 pkt 6) ustawy o usługach płatniczych. Mając do wyboru 6 środków nadzorczych wobec Spółki niekaranej wcześniej administracyjnie, postanowił od razu ją zlikwidować, co jest ewenementem w działaniach nadzoru, który powinien pomagać podmiotom rozwiązywać ich problemy, a nie je niszczyć.
- KNF nie dał nam możliwości obrony naszego stanowiska w sprawie, łamiąc prawo, tj. naruszając m.in. art. 7 Kodeksu postępowania administracyjnego. O decyzji KNF dowiedzieliśmy się – tak jak i inni – z internetu. Zgodnie z przepisami KNF był zobligowany do poinformowania nas o zakończeniu postępowania. Spółka powinna mieć również możliwość zgłoszenia ostatnich wniosków dowodowych. Nic z tego nie miało miejsca.
- KNF był zobowiązany umożliwić Spółce wgląd do akt postępowania (art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego). KNF w trakcie postępowania zapewnił pisemnie i ustnie Spółkę o możliwości wglądu do akt przed zakończeniem postępowania administracyjnego. Postępowanie zostało zakończone bez wiedzy Spółki i bez możliwości przejrzenia akt sprawy do dziś. Po powtórnym wniosku Spółki o umożliwienie przejrzenia akt, KNF odwleka termin przeglądu, uniemożliwiając obronę stanowiska Spółki.
- KNF ukrywa protokół posiedzenia z 2.10.2024 r. (z dnia decyzji cofającej Conotoxia Sp z o.o. zezwolenie). Protokół z posiedzenia z 11.10.2024 r. (kolejne posiedzenie) jest już dostępny na stronie regulatora, podczas gdy protokołu obejmującego naszą sprawę nadal nie widać. KNF odmówił również zainteresowanemu sprawą posłowi wglądu do dokumentacji sprawy.
II KNF działał na szkodę użytkowników
- Sposób ujawnienia decyzji przez KNF w internecie spowodował nieuzasadnioną rynkową panikę i inkwizycyjny sąd nad całą grupą kapitałową. Żadna instytucja finansowa nie jest w stanie wytrzymać takiej presji.
- Komunikat KNF uderza nie tylko w Conotoxia Sp. z o.o., ale również w inne spółki z Holdingu (np. Cinkciarz.pl Sp. z o.o., Conotoxia Ltd. – spółka z Cypru, Conotoxia Inc. – spółka z USA), których decyzja nie dotyczy.
- Decyzja KNF uderza w merchantów korzystających z usług Conotoxia Sp. z o.o. i Cinkciarz.pl Sp. z o.o. Każdy merchant wydał bardzo duże środki na budowę sklepu (reklamę, towar, ludzi czy utrzymanie). Odcięcie merchantów będzie skutkowało tym, że kolejna bramka płatnicza (innego dostawcy) zostanie podpięta u nich nie wcześniej niż po 6-8 tygodniach (tyle średnio zajmuje integracja sklepów). To przyczyni się do gigantycznych roszczeń do Conotoxia sp. z o.o. Szacujemy, że roszczenia te mogą opiewać na kwoty od kilku do kilkudziesięciu miliardów złotych.
- Spółka posiada około 100 tys. aktywnych kart wielowalutowych. Użytkownicy zostaną pozbawieni 17.10.2024 r. możliwości korzystania z kart, co uniemożliwi im dokonywanie czynności życia codziennego – zapłacenia raty za kredyt (zwłaszcza w CHF), pracę osobom prowadzącym działalność międzynarodową lub będącym w delegacjach, zapłaty za leczenie zagraniczne itp. Wielu z naszych klientów przebywa za granicą (praca, leczenie, wakacje) – odcięcie ich od działania kart płatniczych może wywołać niewyobrażalne i nieodwracalne konsekwencje. Z tego tytułu szacujemy możliwość kolejnych pozwów klientów na kilkanaście mld złotych.
- Decyzja KNF uniemożliwi klientom wykonywanie przekazów pieniężnych, płatności ekspresowych, przestaną działać zlecenia stałe, co może spowodować duże straty po stronie klientów. Nasi klienci często i chętnie korzystają z tych usług robiąc opłaty, przekazując środki bliskim. Od 17.10.2024 klienci nie będą mieli takiej możliwości, ustanowione zlecenia stałe nie będą realizowane, co może spowodować, że nie będą opłacane rachunki klientów.
III Efekt działań KNF przeciwko Conotoxia Sp. z o.o.
- Naruszenie praworządności i promowanie wadliwego wykorzystywania prawa przez organy administracji przeciwko przedsiębiorcom i ich klientom.
- Zabijanie biznesu merchantów (głównie w handlu), zwiększenie ich kosztów działalności, co przełoży się na ceny produktów i usług.
- Uniemożliwienie klientom płacenia kartami wielowalutowymi z korzystnymi kursami (od 17.10) i skazanie klientów na kursy bankowe.
- Wykluczanie polskiego biznesu z usług kantorowych i płatniczych na rzecz banków (z najczęściej obcym kapitałem).
- Skazanie klientów na drogie usługi bankowe.
- Ze względu na wydanie decyzji cofającej Conotoxia Sp. z o.o. zezwolenie na świadczenie usług płatniczych z rażącym naruszeniem prawa, wszystkie roszczenia klientów do Spółek z Holdingu (związane z decyzją) będą kierowane przez spółki Holdingu do Skarbu Państwa, którego reprezentantem jest UKNF.
- Spółki z Holdingu planowały połączenie się w bank, o czym KNF był informowany. Celem takiego działania byłoby połączenie spółek i dostęp do kapitału, którego odmawiały pojedynczym spółkom banki. Plan ten został zniweczony. Bank z taką liczbą klientów uplasowałby się na 11 pozycji w Polsce (ok. 1 mln klientów).
- Z informacji, które uzyskaliśmy, niepokojący proceder dotyczy nie tylko kantorów internetowych, ale także ok. 4000 kantorów stacjonarnych. Zaobserwowaliśmy, że banki, po uruchomieniu platform do wymiany walut, zaczęły masowo wypowiadać umowy rachunków bankowych kantorom stacjonarnym. Uznajemy takie działania za zmowę bankową, mającą na celu wyeliminowanie Cinkciarz.pl i innych kantorów z rynku wymiany walut.
- Spółki z Holdingu to ok. 1 mln klientów oraz 300 pracowników i ich rodzin. Wszyscy zostaną lub już zostali poszkodowani decyzją KNF.
IV Planowane działania
- Będziemy zmierzali do wyeliminowania decyzji KNF z obiegu prawnego. Conotoxia Sp. z o.o. celowo nie odbiera decyzji KNF, aby chronić przede wszystkim klientów. Decyzja zostanie odebrana przez spółkę 16.10.2024 r. o godz 23:59, tj. w maksymalnie najpóźniejszym możliwym terminie.
- Będziemy walczyć o wyciągnięcie konsekwencji prawnych od wszystkich osób zaangażowanych w łamanie przepisów po stronie nadzoru.
- Będziemy postulować o zmianę przepisów w zakresie nadzoru nad usługami płatniczymi – aktualnie cofnięcie zezwolenia na świadczenie usług płatniczych ma skutek natychmiastowy po doręczeniu decyzji, co faktycznie niszczy natychmiast dany biznes, a możliwości odwołania są już tylko działaniami po fakcie, niedającymi rzeczywistej ochrony przed wadliwą decyzją KNF.
- Jako jedyni sprzeciwiamy się aktualnie działającemu lobby bankowemu, chroniącemu swoje interesy kosztem klientów i konkurencyjnych usług pozabankowych (płatniczych, kantorowych). Wnieśliśmy o interwencję w tej sprawie zarówno do KNF i UOKiK.