Ви отримали нашу картку від фонду?

Ви отримали
нашу картку від фонду?

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Cross border e-commerce – jak rozpocząć sprzedaż za granicę?

4 sty 2022 10:20|Cinkciarz.pl

W ostatnich latach zainteresowanie zakupami online rosło w niebywałym tempie, a pandemia koronawirusa tylko ten trend wzmocniła. Konsumenci coraz częściej spoglądają już nie tylko na rodzime sklepy internetowe, ale też i zagraniczne. Jak wynika z raportu eShopWorld, w 2020 roku już 7 na 10 osób zdecydowało się na zakupy za granicą. To dobra informacja dla sklepów internetowych, które szukają dalszych możliwości rozwoju. Jak jednak rozpocząć transgraniczną sprzedaż i na co zwrócić uwagę, myśląc o działalności w modelu cross border?

Cross border e-commerce

Kto kupuje za granicą?

Częściej mężczyźni niż kobiety i głównie ludzie w młodym wieku. To oni najchętniej decydują się na zakupy w zagranicznych sklepach internetowych – wynika z raportu „Cross Border eCommerce. Szansa czy zagrożenie?”, przygotowanego przez Pocztę Polską. Wśród Europejczyków kupujących transgranicznie dominuje przedział wiekowy 16-24 (33%), choć gonią go ludzie nieco starsi, z przedziału 25-54 (31,4%).

Najwięcej zamówień zagranicznych w Europie pochodzi z terenów zurbanizowanych, choć towarzyszą im też mieszkańcy przedmieścia i terenów wiejskich. Wśród najchętniej korzystających z cross border e-commerce są obywatele Cypru, Luksemburga i Malty. W praktycznie każdym przedziale wiekowym na zagraniczne zakupy decyduje się tam ponad 85% ankietowanych. Wynika to z faktu, że na terenie tych niewielkich państw brakuje sklepów internetowych, które zdołałyby zaspokoić zakupowe potrzeby mieszkańców. Z tego względu wiele osób zamawia za granicą.

Nie oznacza to jednak, że państwa te są największymi rynkami zbytu dla cross border e-commerce. Udział kupujących transgranicznie i wielkość rynku nie są pojęciami tożsamymi. W niektórych przypadkach jest wręcz przeciwnie – Niemcy są narodem o niewielkim zainteresowaniu zakupami za granicą, ale mimo wszystko ich rynek jest dla zagranicznych sklepów bardzo atrakcyjny.

Szerszy wybór i niższa cena

Dlaczego konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy za granicą? Z badań International Post Corporation na grupie osób aktywnie kupujących przez internet wynika, że kusi ich przede wszystkim szeroki wybór produktów, które mogą być niedostępne w rodzimym kraju. Niekiedy zachęca ich też wyższa jakość. 2/3 respondentów wskazuje, że zagraniczne zakupy są dla nich atrakcyjne ze względu na niższą cenę, nawet po doliczeniu ewentualnych podatków i cła.

Europejczycy cenią sobie też niskie koszty dostawy oraz uprzednie pozytywne doświadczenia zakupowe. Chętnie wracają więc do sklepów, w których już coś zamawiali.

Przy wyborze sklepu kupujący kierują się też bezpieczeństwem i wybierają te platformy, które mają czytelną i przejrzystą politykę zwrotów. To obawa przed wysokimi kosztami związanymi m.in. z odesłaniem przesyłki za granicę. Konsumenci zwracają też uwagę na dostępne sposoby płatności i wybierają te sklepy, które oferują preferowane przez nich metody.

Szerszy wybór i niższa cena

Co i gdzie opłaca się sprzedawać?

Europejczycy kupują za granicą głównie na najbardziej rozwiniętych rynkach e-commerce, czyli w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Trzecim kierunkiem są Chiny. Tamtejsze wielkie platformy sprzedażowe kuszą niskimi cenami. Internetowego zakupu w Państwie Środka dokonało aż 31,3% Europejczyków – wynika z raportu Poczty Polskiej. Zaraz za podium znalazły się Stany Zjednoczone.

Wśród najczęściej zamawianych za granicą dóbr są ubrania, obuwie i akcesoria. Stanowią one nawet 24,2% wszystkich zamówień, choć Brytyjczycy i Niemcy zamawiają je jeszcze częściej (odpowiednio 53 i 54%).

Drugą najchętniej kupowaną kategorią są książki i muzyka, a na trzecim miejscu uplasowała się szeroko rozumiana elektronika – wynika z danych Eurostatu. Preferencje te są jednak zależne od kraju. Przykładowo Włosi do zagranicznych koszyków najchętniej wkładają elektronikę, Amerykanie w innych krajach najczęściej poszukują odzieży, książek i oprogramowania, a Chińczycy żywności i kosmetyków, wierząc w lepszą jakość zagranicznych produktów. Z tego względu dobrze rokujące dla cross border e-commerce zdają się też być produkty spożywcze.

Co i gdzie opłaca się sprzedawać?

Jak przygotować sklep na zagraniczną sprzedaż?

Do 2022 roku sprzedaż za granicę może stanowić nawet 17,3% wszystkich transakcji online – wynika z raportu Global Unified Commerce Forecast przygotowanego przez 451 Research. Coraz większe zainteresowanie konsumentów transgranicznymi zakupami to świetna okazja dla sklepów internetowych, które chcą rozwinąć swoją działalność i zdobyć nowych klientów. Jak sprzedawać za granicę? Trzeba się do tego odpowiednio przygotować. Oto najważniejsze kwestie, na które musisz zwrócić uwagę.

Rozszerzenie domeny i język sklepu

Mając zamiar sprzedawać swoje produkty klientom z zagranicy, pierwszym krokiem powinno być dostosowanie sklepu do nawyków i zwyczajów klientów z innych krajów. W tym celu zaplanuj wykupienie dodatkowych rozszerzeń swojej domeny, stawiając np. na jedną domenę globalną lub kilka lokalnych, korespondujących z krajami, w których będziesz sprzedawać.

Warto też zadbać o odpowiednią lokalizację językową swojego sklepu. Najlepiej, jeżeli udostępnisz witrynę w kilku popularnych językach, wychodząc tym samym naprzeciw wielu nacjom. Takie działania mogą być jednak kosztowne, dlatego na początku możesz ograniczyć się wyłącznie do języka angielskiego. Pamiętaj jednak, by tworząc treści dla poszczególnych krajów, uwzględnić panujące tam zwyczaje zakupowe, nawyki, a nawet obowiązujące tam przepisy prawa. Nie zapomnij też, że czasami będziesz się komunikować z zagranicznymi klientami. W swoim zespole musisz więc mieć osobę, która w dobrym stopniu posługuje się danym językiem.

Zadbaj o pewne i rozpoznawalne płatności

Przygotowując się do zagranicznej sprzedaży, nie można pomijać tak ważnej kwestii, jaką są płatności. Brak ulubionej metody na liście dostępnych może bowiem sprawić, że klient zrezygnuje z zakupu i wybierze ofertę konkurencji.

Na różnych rynkach konsumenci preferują inne metody płatności. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych używa się przede wszystkim kart płatniczych, w Polsce dominuje szybka płatność online i BLIK, a w Chinach najczęściej korzysta się z Alipay.

Musisz przeanalizować poszczególne rynki i wybrać takiego dostawcę płatności, który zaoferuje najpopularniejsze metody, budzące zaufanie wśród klientów. Nie zapominaj też o przyjmowaniu płatności w najpopularniejszych walutach. Integrując swój sklep z Cinkciarz Pay, dajesz swoim klientom nie tylko wiele rozpoznawalnych metod płatności, ale także możliwość płacenia w lokalnej walucie lub w dowolnej innej, oferowanej po atrakcyjnych kursach.

Metody wysyłki i polityka zwrotów

Sporym wyzwaniem może być transport międzynarodowy, szczególnie jeżeli początkowo nie zamierzasz otwierać magazynów w innych krajach. Przy wyborze partnera, który dostarczy przesyłki za granicę, pod uwagę należy brać nie tylko cenę, ale też czas dostawy. Na szczęście coraz więcej firm kurierskich otwiera się na cross border e-commerce i oferuje atrakcyjne warunki, które pozwalają ograniczyć koszta.

Metody wysyłki i polityka zwrotów

Osobną kwestią jest polityka zwrotów, która powinna znaleźć się na stronie internetowej Twojego sklepu. Musisz w niej określić, w jaki sposób klienci mogą zwracać i reklamować zamówione towary. Pamiętaj, że w niektórych krajach obowiązują szczególne przepisy z tym związane, dlatego zapisy warto skonsultować z prawnikiem lub specjalistą od danego rynku.

Przygotuj regulamin

Pamiętaj, że w poszczególnych krajach może obowiązywać inne prawo związane z prowadzeniem działalności e-commerce. W niektórych państwach nie można np. sprzedawać określonych produktów, a w innych różnić mogą się np. zasady przetwarzania danych osobowych. Zwróć na to uwagę podczas przygotowywania regulaminu, który musi być zgodny z zagranicznym rynkiem. W tym celu najlepiej zasięgnąć opinii prawników lub radców prawnych.

Prowizja już od 0,2%
Darmowa aktywacja

Włącz bezpieczne płatności online

Dowiedz się więcej
bezpieczne płatności

Włącz płatności online z Cinkciarz Pay w swoim sklepie !

4 sty 2022 10:20|Cinkciarz.pl

Zobacz również:

26 mar 2024 15:20

Zarobki w Szwajcarii w 2024 r. Na jaką wypłatę możemy liczyć?

20 mar 2024 14:55

Biznes bez granic. Jak korzystnie wymieniać waluty w swojej firmie?

15 mar 2024 8:45

Dzień św. Patryka najlepiej spędzić w Irlandii. Co warto wiedzieć przed podróżą do Irlandii - przegląd cen i atrakcji

7 mar 2024 8:00

Oscary 2024. Jak złota statuetka daje szansę filmom na drugie życie

4 mar 2024 11:00

Top 10 pomysłów na prezent na Dzień Kobiet. Garść inspiracji na nietuzinkowe podarunki

12 lut 2024 12:00

Walentynki last minute: podaruj miłość w niebanalny sposób

Atrakcyjne kursy 27 walut