Każdy kierowca spotkał się z terminami OC, AC, NNW czy Assistance. Nie każdy jednak wie, co one dokładnie oznaczają i jakie możliwości oferują. Stoisz przed wyborem odpowiedniego pakietu ubezpieczeń? Przed dokonaniem finalnej decyzji warto zapoznać się z podstawowymi informacjami na ich temat.
Czym jest OC – ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej?
W przypadku ubezpieczenia pojazdu podstawowym pakietem zawsze jest OC, czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej właścicieli pojazdów mechanicznych. W Polsce jest ono obowiązkowe – każdy posiadacz samochodu musi je nabyć, by móc legalnie poruszać się po drogach.
Pakiet OC jest w rzeczywistości zabezpieczeniem dla osób trzecich. W razie spowodowania przez nas wypadku lub zdarzenia drogowego ubezpieczyciel, u którego wykupiliśmy polisę, wypłaca odszkodowanie poszkodowanym.
Podobnie dzieje się, gdy to my jesteśmy poszkodowanymi w wypadku. Wtedy też ewentualne szkody wynikające ze zdarzenia są pokrywane z ubezpieczenia sprawcy.
Co grozi za brak OC?
Ubezpieczenie OC w Polsce jest obowiązkowe i narzucane przez ustawę. Posiadacz pojazdu mechanicznego, który nie wykupi polisy w przeciągu 14 dni od daty upłynięcia ważności ostatniego ubezpieczenia, może zostać ukarany karą grzywny, której maksymalna stawka została w 2020 roku podniesiona do 5200 złotych.
Z jeszcze surowszymi mandatami muszą się liczyć posiadacze pojazdów ciężarowych, którzy nie wykupili obowiązkowej polisy. Maksymalnie mogą oni zapłacić aż 7800 złotych. Najmniejsze kary przewidziano za brak OC dla pozostałych pojazdów – do 870 złotych.
Instytucją, na której ciąży obowiązek weryfikacji, czy właściciele pojazdów mechanicznych wykupili polisę OC, jest UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny). W przypadku wykrycia nieprawidłowości to właśnie on może nałożyć karę i domagać się wniesienia opłaty.
Wymienione wcześniej grzywny są kwotami maksymalnymi. W jaki sposób wyliczane są rzeczywiste opłaty? W przypadku pozostawania bez obowiązkowej ochrony ubezpieczeniowej do 3 dni UFG może nałożyć 20% pełnej opłaty karnej. Jeżeli polisy OC nie posiadaliśmy od 4 do 14 dni, kwota ta wzrasta do 50%. Pełną grzywnę muszą zapłacić wyłącznie osoby, które przekroczyły 14 dni bez ważnego ubezpieczenia.
Co, gdy spowodujemy wypadek pojazdem nieposiadającym ważnego OC? W takim przypadku odszkodowanie poszkodowanym wypłaci UFG. Fundusz wystąpi jednak do właściciela nieubezpieczonego pojazdu o zwrot całej kwoty.
Od czego zależy cena polisy OC?
Sąsiedzi mogą mieć praktycznie dwa takie same samochody, a niemal pewne jest, że koszt ubezpieczenia OC będzie dla każdego z nich zupełnie inny. Z czego to wynika i jak ubezpieczalnie wyliczają wysokość składki?
Pierwszym taryfikatorem jest oczywiście rodzaj samochodu. Inaczej wyliczane są koszty OC dla pojazdów osobowych, inaczej dla ciężarowych. Również osoby świadczące licencjonowany przewóz osób zapłacą więcej.
Firmy ubezpieczeniowe biorą pod uwagę także parametry pojazdu. Liczy się pojemność silnika, rodzaj paliwa, wiek pojazdu czy nawet liczba drzwi. Analizowany jest przebieg, a także hipotetyczna liczba kilometrów, która zostanie przejechana w najbliższym roku.
Pod uwagę mogą być także brane kwestie niezwiązane bezpośrednio z autem. Mowa między innymi o mieście zamieszkania. Im bardziej zaludnione, tym wyższa może być składka ze względu na większe ryzyko kolizji drogowej. Podobnie jest z miejscem parkowania – mniej zapłacą osoby pozostawiające auto na prywatnej posesji, a więcej parkujący na miejscach publicznych lub przy ulicy.
Duże znaczenie ma też wiek kierowców. Im są oni młodsi i im krócej mają prawo jazdy, tym droższe będzie ubezpieczenie. Z czego to wynika? Statystyki wskazują, że młodsi i mniej doświadczeni kierowcy znacznie częściej są sprawcami kolizji na drogach.
Niebagatelna jest także historia ubezpieczeń, a konkretnie – spowodowanych kolizji. Osoby, które ubezpieczają swoje pojazdy od kilku lat i nie były sprawcą zdarzenia drogowego, mogą liczyć na znacznie mniejszą składkę OC niż te, które np. w przeciągu 2-3 lat miały jakąś stłuczkę. Niektóre firmy ubezpieczeniowe przyznają również dodatkowe zniżki za wieloletnią współpracę z klientem.
Czym jest AC i co obejmuje?
AC, zwane również autocasco, to inny rodzaj ubezpieczenia. W przeciwieństwie do OC jest ono dobrowolne, a swoim zakresem obejmuje nasz pojazd. Gwarantuje wypłatę odszkodowania, gdy z własnej winy uszkodzimy auto.
W zależności od zapisów w polisie może ono również zabezpieczać nas przed zdarzeniami losowymi, szkodami związanych z działaniem warunków atmosferycznych, kradzieżą czy aktami wandalizmu.
Autocasco jest polisą dodatkową i nie jest w żaden sposób regulowane przez prawo lub wybraną ustawę. Z tego względu każda firma ubezpieczeniowa może ustalać własne warunki ubezpieczenia. Warto o tym pamiętać i dokładnie sprawdzać ofertę przed zawarciem takiej polisy.
Zakup AC – najważniejsze informacje
Wykupując AC dla swojego samochodu, warto sprawdzić dokładne parametry umowy. Cena może się bowiem różnić w zależności od oferowanych warunków. Na co przede wszystkim zwracać uwagę?
Dowiedzmy się, jak wygląda proces naprawy samochodu po zgłoszeniu szkody. Zazwyczaj odbywa się to na dwa sposoby. W pierwszym wszystkie rozliczenia przeprowadzane są bezgotówkowo. Pojazd jest wysyłany do autoryzowanego serwisu, a wszelkie koszty są regulowane pomiędzy nim i ubezpieczycielem. To najlepsza opcja dla osób posiadających nowe auto.
W drugim przypadku naprawy dokonujemy na własną rękę. Ubezpieczalnia wysyła rzeczoznawcę, który szacuje szkodę i na tej podstawie wypłacane są nam pieniądze, za które musimy przeprowadzić naprawę we własnym zakresie. Wariant ten jest bardziej opłacalny dla posiadaczy nieco starszych samochodów.
W przypadku rozliczenia bezgotówkowego i naprawy przez serwis warto upewnić się, jakie części będą stosowane. Mogą to być oryginalne, z logo producenta samochodu (zazwyczaj stosowane przez ASO) lub tańsze zamienniki (wykorzystywane przez serwisy partnerskie).
W rozliczeniach na kosztorys, w których sami naprawiamy auto, zazwyczaj pod uwagę brane są wyłącznie części zamienne. Co więcej, ubezpieczyciel, szczególnie w przypadku starszych samochodów, może policzyć zużycie wymienianych części i odliczyć część ich wartości od finalnej kwoty odszkodowania. Im pojazd jest starszy, tym amortyzacja może być większa. Finalnie możemy otrzymać np. połowę kwoty nominalnej wartości uszkodzonych części.
Niektóre polisy AC zakładają również wkład własny w przypadku likwidacji szkody. W takim przypadku ubezpieczyciel pokrywa np. 80% wydatków, a resztę posiadacz pojazdu. Charakter takiego ubezpieczenia sprawia, że jego składka może być niższa. Im wyższy wkład własny, tym mniejszy koszt polisy.
Czym jest NNW?
Uzupełnieniem komunikacyjnego ubezpieczenia OC jest także pakiet NNW, czyli od następstw nieszczęśliwych wypadków. Podobnie jak AC, nie jest on obowiązkowy. Co wchodzi w jego skład? Gwarantuje on odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu lub utratę życia kierowcy i pasażerów biorących udział w zdarzeniu drogowym.
W zależności od wybranego wariantu NNW może pokrywać pomoc medyczną, hospitalizację, rehabilitację, koszt transportu zwłok i organizacji pogrzebu itp. Warto pamiętać, że odszkodowanie dla kierowcy i pasażerów należy się nie tylko wtedy, gdy do uszczerbku na zdrowiu dojdzie podczas jazdy.
NNW swoim działaniem obejmuje również czynności związane z wsiadaniem i wysiadaniem z auta, załadunkiem lub rozładunkiem, naprawą samochodu na poboczu czy nawet podczas postoju na parkingu.
Przed wyborem warto sprawdzić maksymalną kwotę ubezpieczenia NNW, jaką ubezpieczyciel może wypłacić. Powinna ona być wyraźnie oznaczona w umowie.
Co to assistance i czy warto je wykupić?
Innym nieobowiązkowym rodzajem ubezpieczenia jest assistance. To nic innego jak pomoc drogowa. Gdy podczas jazdy przytrafi nam się niespodziewana awaria samochodu (np. usterka silnika, stłuczka czy nawet przebite koło), w ramach assistance możemy skorzystać z pomocy specjalistów. Ubezpieczyciel może nam zorganizować naprawę usterki na miejscu, holowanie, zlikwidowanie awarii w warsztacie samochodowym, parking, nocleg, a nawet auto zastępcze.
Dokładny zakres benefitów jest określany przez polisę i może być różny dla poszczególnych pakietów. Zazwyczaj assistance obejmuje jednak pomoc informacyjną, serwisową, prawną, a nawet medyczną.
Niektórzy ubezpieczyciele podstawowe pakiety assistance dodają do zwykłego ubezpieczenia OC. Ich zakres jest jednak mocno ograniczony i zakłada np. jedno holowanie w obrębie 100 kilometrów w całym okresie trwania umowy.
Przed wykupieniem assistance należy też zwrócić uwagę, w jakich krajach usługa jest świadczona. Jeżeli poruszamy się wyłącznie po Polsce, w zupełności wystarczy pomoc o zasięgu krajowym. Jeśli jednak czasami wyjeżdżamy samochodem za granicę, warto rozważyć pakiet rozszerzony np. o państwa Unii Europejskiej. W takim przypadku ewentualna usterka za granicą będzie zdecydowanie mniej stresująca – ubezpieczyciel zorganizuje pomoc i pomoże nam załatwić wszelkie formalności. W przypadku bariery językowej może też zaoferować usługę tłumacza.