Oprogramowania do automatyzacji księgowości to nowoczesne rozwiązania dla firm każdej wielkości. Mogą one zastępować pracę zespołów wielu ludzi. Takie narzędzia ułatwiają sprzedawcom e-commerce wnikliwą kontrolę ogólnej rentowności sklepów, a także pojedynczych transakcji. Dziś mogą to już robić samodzielnie.
Oprogramowanie dla małych i dużych firm
Silna konkurencja i dynamiczny rozwój branży e-commerce sprawiają, że właściciele sklepów internetowych coraz częściej sięgają po narzędzia do optymalizacji wydajności swoich przedsięwzięć. Mogą one okazać się pomocne w pozyskiwaniu nowych klientów, usprawnieniu sprzedaży, poprawie wyników finansowych czy nawet podejmowaniu trafnych strategicznych decyzji.
– Inwestowanie w dobre produkty technologiczne, jakimi są np. systemy księgowe przygotowywane dla branży e-commerce, na dłuższą metę wydaje się opłacalne. Coraz większą złożoność zarządzania sklepami internetowymi wywołuje bowiem potrzebę automatyzacji zachodzących tam procesów. Co istotne, dziś nawet małe firmy mogą skorzystać z oprogramowania umożliwiającego przekształcanie danych księgowych w przydatne informacje biznesowe oraz statystyki, które następnie można wykorzystać do usprawnienia działalności handlowej – ocenia Robert Błaszczyk, dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Cinkciarz.pl.
Automatyzacja księgowości szansą na zwiększenie sprzedaży
Wiele osób sprzedających produkty online powierza prowadzenie księgowości zewnętrznym biurom rachunkowym. Wydaje się to o tyle uzasadnione, że – szczególnie w przypadku małych, jedno-dwuosobowych firm – zajmowanie się wszystkim na własną rękę może okazać się czasochłonne, trudne, wymagające specjalistycznej wiedzy i znajomości przepisów, a czasami wręcz niewykonalne. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, gdy biznes się rozwija, sklep poszerza asortyment i dla wygody klientów udostępnia coraz więcej metod płatności. Z reguły coraz trudniejsze okazuje się wówczas analizowanie, co sprzedaje się najlepiej, co przynosi największy dochód netto, jakie pozycje mają potencjał do sprzedaży, a jakie powodują straty.
– Sposobem na rozwiązanie wielu problemów zamiast usług firmy zewnętrznej może okazać się oprogramowanie do automatyzacji księgowości. Ułatwia ono prowadzenie działalności gospodarczej, pozwalając na bieżąco śledzić transakcje, faktury i paragony, analizować budżety czy generować sprofilowane raporty. Nie zajmuje to czasu osoby prowadzącej biznes, nie przytłacza szczegółowymi danymi, a jednocześnie wspiera w podejmowaniu skutecznych decyzji w określonej sytuacji finansowej – wylicza ekspert z Cinkciarz.pl.
Co więcej, systemy księgowe ułatwiają kontrolowanie skuteczności promocji, sprzedaży ogólnej czy też stanu zapasów za pomocą jednego pulpitu nawigacyjnego. Za ich pomocą można szybko sprawdzić, jakie działania sprawdzają się najlepiej i wprowadzać korekty.
Integracja sklepu z systemem księgowym? Nic trudnego
Przedstawiciele branży e-commerce mogą obawiać się, czy poradzą sobie ze wdrożeniem wybranego systemu, a jeśli nie, to czy będą mogli liczyć na wsparcie techniczne ze strony sprzedawcy czy też operatora systemu. Warto takie warunki sprawdzić przed wyborem i zakupem produktu. Niemniej jednak z reguły łatwą integrację sklepu internetowego z systemem księgowym umożliwia inteligentne oprogramowanie. Sprawia ono, że całą operację udaje się przeprowadzić za pomocą zaledwie kilku kliknięć.
Następnie przystępne prezentacje instruują właściciela biznesu, jak na co dzień i w praktyce wykorzystywać wszystkie opcje oprogramowania. Niektóre wersje tego typu produktów umożliwiają również darmowe okresy próbne korzystania z systemów, by ew. nabywca mógł przetestować, czy system sprawdzi się w jego biznesie i okaże się łatwy w obsłudze, nieomylny i niezawodny.
Automatyzacja księgowości w e-commerce: zalety
– Inwestycja w dobry system do automatyzacji księgowości może przełożyć się na oszczędność czasu i pieniędzy właściciela czy pracowników sklepu internetowego. Oprogramowanie pozwala bowiem usprawniać procesy związane ze sprzedażą, czyli m.in.: częstotliwość i zakres zakupów towarów w hurtowniach, kontrolę stanu zapasów, wysyłkę produktów, ich sprzedaż oraz obsługę klientów. Dzięki wspomnianym systemom łatwiej daje się zaobserwować trendy i preferencje kupujących, pozwalają one również poprawiać alokacje budżetów. Cechują się wydajnością i precyzją danych, z powodzeniem zastępując pracę ręczną, obarczoną ryzykiem popełnienia błędu. Bez problemu sprawdzają się w sytuacjach, gdy sprzedawca, np. otwierając się na użytkowników z różnych państw, posługujących się na co dzień różnymi walutami, udostępnia w tym celu bramki i metody płatności za zakupy w różnych walutach – np. Cinkciarz Pay czy za granicą Conotoxia Pay. System do automatyzacji księgowości sam zbiera dane z tylu bramek płatności, ile oferuje sklep. Na ich podstawie monitoruje i wyodrębnia dane, m.in: współczynniki konwersji, liczby sprzedanych przedmiotów, liczby transakcji, które zakończyły się zamówieniem – wyjaśnia Robert Błaszczyk z Cinkciarz.pl.
Menedżer sklepu może na takiej podstawie ograniczać zamówienia produktów, które nie cieszą się zainteresowaniem, nastawiając się na artykuły o największym potencjale sprzedażowym, aby zwiększyć swoje przychody. Zyska też wiedzę, jaka liczba zawartych i opłaconych transakcji może w określonej perspektywie czasowej zakończyć się zwrotem zakupionego przedmiotu. Kolejne walory wdrożenia systemu do automatyzacji księgowości w e-commerce: ewidencja i obliczanie podatków od sprzedaży i opłat handlowych; klarowne dane o dochodzie netto i brutto, uzgadnianie danych sprzedaży i transakcji w księgach z bieżącym saldem bankowym. Oprogramowanie pomaga utrzymywać porządek w księgach oraz prawidłowym raportowaniu i rozliczaniu podatków. Łatwo integruje się z różnymi platformami handlu elektronicznego i płatnościami. Najlepsze produkty z tego segmentu są wyposażone w intuicyjny i przejrzysty interfejs, przystępny nawet dla osób, które nie są biegłe w rachunkowości.
System finansowo-księgowy dla e-sklepu – na co zwrócić uwagę
– Oprogramowanie do automatyzacji księgowości z pozoru nie wpływa bezpośrednio na sprzedaż w e-commerce, ale pomaga generować oszczędności, optymalizuje i usprawnia wiele procesów, eliminuje błędy i dostarcza dane, na podstawie których łatwiej można wyciągać trafne wnioski i podejmować decyzje ukierunkowane na rozwój działalności sprzedażowej online. Aby skorzystać z takich udogodnień, właściciel czy też zarządca sklepu może sam zainstalować oprogramowanie, a po tym postępować zgodnie z wytycznymi, które zawiera system – przekonuje ekspert fintechu Cinkciarz.pl.
Przed wyborem oprogramowania do automatyzacji procesów księgowych oferowanych dla małych i średnich firm warto jednak zadać sobie pytanie, jakie kryteria powinien on spełniać. Dla sprzedawców istotne mogą okazać się opcje:
- rozliczania różnych metod płatności online (BLIK, szybkie przelewy online, karty kredytowe itp.);
- generowania sprawozdań finansowych, deklaracji podatkowych oraz faktur i paragonów;
- integracji z bankami;
- parowania płatności z zamówieniami oraz ew. zmian w poszczególnych fazach transakcji;
- automatyzacja procesu obiegu faktur kosztowych.