Cinkciarz.pl sp. z o.o. składa zawiadomienie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w związku z działaniami banków, które blokują możliwość korzystania z komunikacji SWIFT. Zmiana ta znacząco usprawniłaby obsługę przelewów pomiędzy kontami spółki w różnych bankach.
Obecnie przesyłanie środków w ramach systemów bankowych w Polsce trwa znacznie dłużej niż transakcje międzynarodowe realizowane przez SWIFT. Przykładowo, funty wysyłane z zagranicznych banków do Polski są księgowane w ciągu kilku minut, podczas gdy przelewy między bankami w Polsce mogą trwać wiele godzin.
Cinkciarz.pl wskazuje, że kilka banków – w tym ING, Credit Agricole, Bank Ochrony Środowiska i VeloBank – oficjalnie odmówiło przejścia na komunikację SWIFT. Banki, które zgodziły się na współpracę, realizują z kolei procesy bardzo wolno.
Spółka przekazała UOKiK pełną dokumentację i zwraca uwagę, że obecne przepisy wymagają uregulowania, w tym określenia maksymalnego czasu reakcji banków na tego typu wnioski.
Cinkciarz.pl podkreśla, że wprowadzenie SWIFT do obsługi transakcji bankowych mogłoby zdecydowanie zwiększyć efektywność obsługi transakcji i wyeliminować obecne opóźnienia oraz znacząco zmniejszyć koszty.