Ви отримали нашу картку від фонду?

Ви отримали
нашу картку від фонду?

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Platforma do sklepu internetowego. Jak wybrać najlepszą?

16 gru 2022 14:38|Cinkciarz.pl

Wybór platformy do sprzedaży e-commerce może okazać się jedną z najważniejszych decyzji właściciela sklepu internetowego. Chodzi bowiem o coś, co z perspektywy sprzedawcy stanie się oknem na świat klientów, którym musi przypaść do gustu i nie sprawiać trudności w dokonywaniu transakcji.

Platforma do sklepu internetowego.

Konsument oczekuje atrakcyjnego wyglądu, funkcjonalności i intuicyjności w obsłudze. Te oczekiwania składają się w kluczową, niemniej jednak tylko jedną stronę medalu. Platforma do e-commerce powinna przecież ułatwiać także pracę sprzedawcy. Umożliwiać szybką i łatwą procedurę wprowadzania i wycofywania towarów, obsługę zakupów czy np. dodawania nowych bramek płatności. Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto określić swoje priorytety, potrzeby i możliwości, aby wyselekcjonować produkt odpowiadający profilowi i skali prowadzonej działalności.

Planowanie to podstawa

Za globalnym rozwojem branży e-commerce próbują nadążyć producenci oprogramowania i narzędzi, na których opiera się handel w sieci. Na rynku nie brakuje gotowych platform dla obecnych czy też przyszłych operatorów sklepów. W myśl zasady, że gdy coś służy do wszystkiego, tak naprawdę nie okaże się dobre do niczego, nie należy jednak rozglądać się za jednym uniwersalnym rozwiązaniem. Nawet gdyby – co wcale nie jest takie rzadkie – producent udostępniał je za darmo.

W trafnym wyborze powinna pomóc selekcja potrzeb, możliwości i oczekiwań. Nawet ktoś, kto dopiero zaczyna handel online, może sformułować plan na zasadzie pytań i odpowiedzi, m.in:

  • jakiego rodzaju produkty zamierza sprzedawać;
  • jaka może być średnia wartość zamówienia;
  • czy jest w stanie i chce obsługiwać zamówienia z zagranicy, co mogłoby się wiązać z obsługą platformy w językach obcych i akceptacją płatności w różnych walutach;
  • czy samodzielnie poradzi sobie z ew. problemami technicznymi, czy też będzie oczekiwał pomocy od dostawcy technologii.

– Bezcenne doświadczenie ułatwi sprawę tym, którzy już handlują w sieci i sposobią się do wymiany platformy. Napotykane na co dzień niedoskonałości, mankamenty czy też zupełnie zbędne funkcje używanego narzędzia pozwolą trafnie określić kryteria, które miałoby spełniać nowe oprogramowanie. Przy czym trzeba sprawdzić, czy da się je zintegrować z już istniejącą i działającą witryną oraz systemem do automatyzacji księgowości – wskazuje Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl.

SaaS, open source i platformy dedykowane

Platformy do e-commerce z grubsza można podzielić na dwa rodzaje. Odpowiedzialność za utrzymanie i udostępnienie oferty sklepu na platformie typu SaaS biorą na siebie dostawcy takich rozwiązań, wśród których prym zdają się wieść Shopify, Sky-Shop, Shoper, IaI Shop czy BigCommerce.

Współpraca właściciela sklepu z operatorem platformy polega w tym przypadku na z reguły miesięcznych opłatach za korzystanie z narzędzia, jego serwisowanie, zabezpieczanie przed włamaniem, uaktualnianie i korzystanie z serwerów. W ten sposób sprzedawca „kupuje” sobie też spokój od zmartwień o ew. awarie i aspekty techniczne. Może także liczyć na reakcję ze strony dostawcy technologii, w razie dynamicznego rozwoju sklepu i wiążącą się z tym potrzebą zwiększenia mocy serwerów.

Przedsiębiorca ze wsparciem własnego działu IT bądź zaznajomiony z zagadnieniami informatycznymi może zdecydować się na platformę samoobsługową typu open source. Przykładowe produkty? WooCommerce, PrestaShop, Magento i Shopware. W tym segmencie także znajdują się produkty bezpłatne, niemniej jednak ich wybór może pociągać za sobą wydatki dodatkowe, związane np. z konfiguracją wybranego rozwiązania do indywidualnych potrzeb.

Jak podaje PoradnikPrzedsiebiorcy.pl: „Idea open source sprowadza się do udostępnienia użytkownikom kodu źródłowego i umożliwienia im partycypowania w dalszym rozwoju oprogramowania. Społeczność programistów może badać kod źródłowy, dokonywać w nim modyfikacji i eliminować zauważone błędy. W rezultacie otwarte oprogramowanie jest nieustannie rozwijane i udoskonalane”.

– W grze pozostają jeszcze tzw. platformy dedykowane. Ich największą wadą, która dla początkującego przedsiębiorcy czasami stanowi próg nie do przeskoczenia, wydaje się cena. Poza nią rozkłada się dość szeroki wachlarz zalet: niemal nieograniczonych możliwości rozbudowy, dopasowywania do indywidualnych potrzeb i preferencji czy wyróżniania się na tle konkurencji. Można je zintegrować z różnymi systemami do automatyzacji księgowości, a także narzędziami do poprawy pozycjonowania strony – zaznacza Robert Błaszczyk z Cinkciarz.pl.

Podstawowe narzędzie w pracy sprzedawcy

Podstawowe narzędzie w pracy sprzedawcy

Technologie do sprzedaży online z reguły cechują się elastycznością, aby dało się w nich umieszczać zarówno informacje o np. kolorze i rozmiarze butów, jak i pojemności czy rodzaju zapachu dezodorantów. Z perspektywy sprzedawcy, który zajmuje się m.in. wprowadzaniem produktów i ich opisów na stronę sklepu, wydaje się istotne, by umieszczanie takich informacji oraz zdjęć zajmowało jak najmniej czasu i starań. O powodzeniu sklepu może decydować m.in. to, by po drugiej stronie kupujący mogli łatwo i intuicyjnie zawężać katalog produktów, znajdując te, którymi są zainteresowani.

Kolejne kryteria dotyczące wyboru platformy mogą dotyczyć m.in.:

  • możliwości szybkiego wprowadzania i wycofywania promocji cenowych;
  • sumowania ceny produktu wraz z kosztami wysyłki w zależności od tego, czy konsument wybierze opcję dostawy poprzez kuriera, odbiór w paczkomacie itp.;
  • integrację z systemem stanu zapasów, aby klienci nie zamawiali artykułów, których w istocie nie ma na stanie sklepu;
  • opcji umieszczania ocen i komentarzy klientów, co dla wielu osób korzystających z ofert e-handlu stanowi wyznacznik wiarygodności sklepu.

Niezwykle istotnym zagadnieniem wydaje się także integralność platformy z różnymi metodami płatności online. Warto pamiętać, że kupujący najchętniej – co wynika z badań rynku e-commerce – finalizują transakcje sposobami, które znają i darzą zaufaniem. Gdy nie ma ich w ofercie sprzedawcy, mogą nawet rezygnować z zakupu, porzucając koszyk z wybranymi towarami.

Według przygotowanego przez firmę Gemius raportu „E-commerce w Polsce 2021” najwięcej kupujących (45 proc.) zwraca uwagę na korzystne ceny towarów, ale dla aż 20 proc. ankietowanych kluczowym czynnikiem są udostępniane przez sprzedawców różne metody płatności. Klienci preferują tu łatwość, szybkość i wygodę, ale chcą także zachować przywilej wyboru. Dlatego ważne wydaje się to, by wybrana platforma obsługiwała bramkę/bramki płatności, które cieszą się zaufaniem i popularnością na danym rynku. Jeśli zaś sprzedawca zamierza otworzyć się na klientów z zagranicy, priorytetem może być bramka umożliwiającą zapłatę w różnych walutach.

Słowo klucz: optymalizacja

SEO (skrótowiec od angielskiego hasła Search Engine Optimization) – od działań w zakresie optymalizacji skierowanej do wyszukiwarek internetowych może zależeć, czy potencjalni klienci znajdą i wybiorą ofertę z twojego sklepu w natłoku licznej i wymagającej konkurencji. O kolejności wyświetlania pozycji w wyszukiwarkach internetowych decyduje w dużej mierze skuteczność zabiegów specjalistów od pozycjonowania stron, a pracę może im ułatwić platforma przyjazna dla SEO.

– Przykład. Konsument wpisuje w wyszukiwarce hasło hulajnoga elektryczna. Nie ma cienia przypadku w tym, że najpierw zobaczy płatne reklamy sklepów internetowych z takim asortymentem, a pod nimi oferty porównywarek i handlowych potentatów, którzy konsekwentnie i skutecznie nie szczędzą budżetów, aby zoptymalizować swoją pozycję w internetowej sieci. Stąd wybór platformy, która bywa pomocna w zajmowaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, wydaje się szczególnie ważny – ocenia dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl.

Baza danych do analizowania i wyciągania wniosków

Platformy do sklepów internetowych mogą okazać się pomocne także w innym znaczeniu pojęcia „optymalizacja”. Tym razem chodziłoby np. o rozszerzanie i eksponowania katalogu produktów, którym konsumenci poświęcają najwięcej czasu i uwagi oraz jednocześnie ograniczaniu zatowarowania bez potencjału sprzedażowego.

Danych na ten temat może dostarczyć odpowiedniej jakości i funkcjonalności platforma, wspierająca sprzedawcę w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych. Niektóre technologie pozwalają sprawdzić nie tylko liczbę osób odwiedzających sklep, ale też czas, jaki poświęcają konkretnym produktom czy też, co pozostawiają w swoich wirtualnych koszykach zakupowych, nie finalizując transakcji, oraz np. skuteczność obniżek cen.

Dopasuj produkt do swoich potrzeb i możliwości

– Odpowiedź na pytanie, którą platformę wybrać do swojego sklepu internetowego, powinna powstać po określeniu swoich indywidualnych kryteriów. Ich precyzyjne sformułowanie pomoże wyselekcjonować produkt najbardziej zbliżony do oczekiwań. Prawdopodobieństwo trafnego wyboru może wzrosnąć, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się poświęcić czas na ew. próbny okres korzystania z dostępnych rozwiązań. O ile oczywiście operatorzy technologii do handlu e-commerce udostępniają taką możliwość. Na początek działalności handlowcy często wybierają platformy: po pierwsze darmowe, albo też te, z których korzystanie wiążę się z najniższymi wydatkami; a po drugie łatwe w obsłudze i niewymagające wiedzy informatycznej. Wcale nie oznacza to jednak, że na dłuższą metę sprawdzą się one najlepiej w każdym sklepie – puentuje Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl.

16 gru 2022 14:38|Cinkciarz.pl

Zobacz również:

1 sie 2024 8:00

Wakacje w Turcji 2024. Co trzeba wiedzieć przed wyjazdem? Na co się przygotować?

25 lip 2024 9:33

Wakacje last minute – czy to się opłaca? Korzyści i ewentualne zagrożenia

18 lip 2024 13:47

Na wakacje do Chorwacji – co zabrać? Gdzie warto pojechać?

9 lip 2024 15:00

Co warto zobaczyć w Szwajcarii podczas wakacji? Atrakcje, praktyczne wskazówki

20 cze 2024 10:00

Ile trzeba wydać, by wyjechać na Igrzyska Olimpijskie do Paryża

6 cze 2024 9:15

Euro 2024 - finansowy poradnik polskiego kibica

Atrakcyjne kursy 27 walut