Ви отримали нашу картку від фонду?

Ви отримали
нашу картку від фонду?

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Conotoxia: opóźnienia wynikają z wymuszonych przez KNF prac nad systemami IT

11 gru 2024 9:00|Cinkciarz.pl

Conotoxia sp. z o.o. od kilku miesięcy znajduje się w błędnym kole. Z jednej strony opóźnienia w realizacji zleceń klientów wynikają z przebudowy systemów informatycznych wymuszonej przez Komisję Nadzoru Finansowego. Z drugiej, prowadzenie tych prac stanowiło przesłankę dla KNF do cofnięcia licencji płatniczej spółki. W uproszczeniu można powiedzieć, że Conotoxia sp. z o.o. straciła zezwolenie, gdyż starała się w pełni zrealizować narzucone przez Komisję zalecenia.

Po kontroli przeprowadzonej w Conotoxia sp. z o.o. pod koniec 2023 r. Komisja Nadzoru Finansowego wymusiła na spółce rezygnację ze współpracy z dotychczasowym agentem – Cinkciarz.pl sp. z o.o, który od lat z sukcesem obsługiwał wpłaty i wypłaty klientów. To de facto wywrócenie do góry nogami całej działalności firmy. Zalecenia pokontrolne wydane przez Komisję nie zostały oparte na żadnych konkretnych argumentach uzasadniających tak daleko idącą ingerencję w stosowane procedury w ramach działalności Conotoxia sp. z o.o. Realizacja narzuconych przez KNF wymagań spowodowała konieczność całkowitej przebudowy wykorzystywanej przez spółkę infrastruktury IT i wymogła konieczność nawiązania przez spółkę współpracy z szeregiem banków.

Decyzja KNF zahamowała rozwój firmy

W momencie kontroli Komisji Nadzoru Finansowego w spółce, Conotoxia sp. z o.o. była w fazie rozwoju. Osiągnęła przychody na poziomie blisko 20 mln zł rocznie, przy obrotach sięgających niemal 10 mld zł. Dynamika wzrostu spółki wynosiła 150-200 proc. r/r. Komisja była świadoma tego, na jakim etapie rozwoju jest Conotoxia sp. z o.o. i jaki jest jej potencjał. KNF otrzymywał bowiem regularnie aktualizacje prognoz finansowych, które wskazywały na dalsze, dynamiczne wzrosty.

W momencie podjęcia przez KNF działań w stosunku do Conotoxia sp. z o.o., spółka była na zaawansowanym etapie finalizowania kontraktów z trzema dużymi klientami korzystającymi z bramki płatniczej Cinkciarz Pay. Wartość tych zleceń mogła zwiększyć obroty o 500-1000 proc. miesięcznie. Conotoxia sp. z o.o. była także blisko podpisania intratnej umowy na obsługę 100 tysięcy kart dla nowego partnera. Te informacje były znane KNF, a mimo to narzucono zalecenia, które wyhamowały rozwój spółki w kluczowym momencie, gdy wszystkie oferowane przez spółkę produkty – karty wielowalutowe, bramka płatnicza i przekazy pieniężne – były gotowe do skalowania na dużo większym poziomie. Działania Komisji zbiegły się w czasie z uzyskiwaniem przez Conotoxia sp. z o.o. pozycji, która mogłaby realnie zagrozić tradycyjnym bankom działającym na krajowym rynku i stać się konkurencyjną alternatywą dla usług oferowanych przez nie w każdej z tych trzech kluczowych gałęzi produktowych.

Gigantyczne wyzwania i nierealistyczne terminy

Zalecenia sformułowane przez KNF wymusiły na spółce natychmiastowe nawiązanie współpracy z kolejnymi bankami i całkowitą przebudowę dotychczas funkcjonującej infrastruktury informatycznej. Wbrew rynkowym realiom, Komisja wskazała całkowicie nierealny 6-tygodniowy termin na pełną realizację procesu przez Conotoxia sp. z o.o., który w powszechnej ocenie ekspertów od IT i systemów płatności wymaga od 6 do 10 miesięcy intensywnych prac. Termin realizacji zaleceń KNF został wyznaczony w całkowitym oderwaniu od rzeczywistości, a spółka nie znalazła i nadal nie znajduje żadnego racjonalnego wytłumaczenia żądań w tym zakresie.

Infrastruktura IT obsługująca działalność Conotoxia sp. z o.o. jest porównywalna do systemów średniej wielkości banku. Składa się z dziesiątek serwisów, które obsługują tysiące transakcji dziennie oraz setki sklepów internetowych (merchantów). Komisja miała pełną świadomość tej skali działalności spółki i, podejmując decyzję, nie mogła nie wiedzieć, że ich przebudowa w tak krótkim czasie jest niewykonalna.

Konieczność rezygnacji z korzystania z agenta Cinkciarz.pl sp. z o.o. wymusiła na spółce otwarcie nowych rachunków w bankach, z którymi wcześniej nie współpracowała, z uwagi na fakt, że dotychczasowy partner (mBank S.A.) nie obsługiwał wszystkich walut oferowanych klientom. Współpraca Conotoxia sp. z o.o. z Cinkciarz.pl sp. z o.o. opierała się na ogromnej siatce walutowych rachunków bankowych, która gwarantowała sprawną obsługę transakcji krajowych i międzynarodowych. Dodatkowo Cinkciarz.pl sp. z o.o. był w trakcie finalizowania nowych rachunków i poszerzania zakresu dostępnych walut, co zapewniłoby jeszcze lepszą obsługę klientów. KNF musiał w pełni zdawać sobie sprawę, że przeniesienie tak kompleksowego modelu operacyjnego do nowego systemu bankowego w czasie zaledwie 6 tygodni stanowi czystą fikcję.

Niechciana rola „kredytodawcy” – skutki błędów i narzucone przeszkody

Konieczność dostosowania się do zaleceń KNF zbiegła się w czasie z już trwającymi procesami zmian w infrastrukturze IT. Modyfikacje te wynikały z konieczności wyeliminowania z modelu funkcjonowania spółki błędów powstałych na etapie projektowania procesów. Conotoxia sp. z o.o., udostępniając bramkę płatniczą Cinkciarz Pay, nieoczekiwanie została zmuszona do pełnienia roli „kredytodawcy” merchantów e-commerce. Spółka niezwłocznie podjęła działania naprawcze, aby zmodyfikować proces rozliczeń i zsynchronizować moment faktycznego otrzymania środków od dostawców płatności z ich udostępnieniem sklepom internetowym.

Wprowadzenie tych zmian wymagało przebudowy systemów IT zarówno po stronie Conotoxia sp. z o.o., jak i Cinkciarz.pl sp. z o.o. jako agenta. Grupa wdrażała mechanizmy umożliwiające szczegółowe raportowanie transakcji od dostawców metod płatności, łączenie ich z zapisami na rachunkach bankowych oraz wprowadzanie złożonych systemów pozwalających na przypisanie przelewów do odpowiednich transakcji. To ogromne przedsięwzięcie obciążyło firmę i jej zasoby technologiczne, ale było konieczne, aby sprostać oczekiwaniom klientów.

Konieczność dostosowania się do zaleceń KNF dodatkowo skomplikowała ten proces. Zgodnie z zaleceniami Komisji środki od dostawców powinny wpływać bezpośrednio na rachunki bankowe Conotoxia sp. z o.o., które wcześniej nie były w ogóle wykorzystywane do obsługi transakcji. KNF, wystosowując to żądanie i wyznaczając termin na wprowadzenie zmian, całkowicie zignorowała fakt, że te rachunki nie były zintegrowane z systemami rozliczeniowymi.

Aktualnie, mimo opracowania mechanizmów synchronizacji wpłat od dostawców z udostępnieniem środków merchantom, proces nadal nie może działać w pełni sprawnie, ponieważ brak integracji nowych rachunków bankowych z systemem rozliczeniowym jest skutkiem wymuszonych, nieprzemyślanych zmian. Szacowany czas naprawy systemu i doprowadzenia go do pełnej użyteczności spółka szacuje na 3 do 4 miesięcy.

Conotoxia sp. z o.o. nie przerwała prac nad przebudową infrastruktury. Spółka podejmuje i będzie podejmować wszelkie kroki, aby doprowadzić procesy do końca. Przedstawiamy poniżej plan integracji infrastruktury Conotoxia sp. z o.o. z systemem bankowym wraz z opisem poszczególnych etapów procesu oraz czasem ich trwania. Prezentujemy te informacje publicznie, aby wskazać szerokiemu gronu odbiorców, z jak skomplikowaną materią w zakresie infrastruktury IT mamy do czynienia w przypadku fintechów takich jak nasz w sytuacji konieczności całkowitego przemodelowania wykorzystywanych rozwiązań systemowych.

Plan integracji systemu z mBank S.A. (WebService):

1. Przygotowanie infrastruktury i zasobów:

  • Podpisanie umowy z mBankiem oraz uzyskanie credentiali do API: 2-4 tygodnie.
  • Udostępnienie środowiska testowego przez mBank: 2-4 tygodnie.

2. Implementacja podstawowych struktur:

  • Zdefiniowanie nowego banku w systemie: 1 dzień.
  • Przypisanie rachunków do mBanku: 1 dzień.

3. Implementacja funkcji obsługi banku w systemie IT BANKS:

  • Zakres funkcjonalności obejmujący m.in. nawiązywanie i podtrzymywanie sesji, pobieranie potwierdzeń transakcji, obsługę różnych typów transakcji (Elixir, SEPA, SWIFT, Direct Payment): 4-6 miesięcy.

4. Adaptacja istniejących funkcji systemowych:

  • Dostosowanie mechanizmu generującego dane do wpłat, poprawa mechanizmu przypisywania banku do realizacji transakcji, integracja nowych rachunków: 2-3 tygodnie.

5. Testy i wdrożenie:

  • Testy QA, wdrożenie na środowisko produkcyjne, testy wewnętrzne na produkcji: 2-4 tygodnie.

6. Raportowanie: 2-3 miesiące.

Szacowana pracochłonność:

  • Faza przygotowawcza (umowa, credentiale, środowisko testowe): 4-8 tygodni.
  • Implementacja funkcji: 4-6 miesięcy.
  • Adaptacja mechanizmów systemowych: 2-4 tygodnie.
  • Testy i wdrożenie: 2-4 tygodnie.
  • Łączny czas: 6-10 miesięcy.

Ryzyka i ograniczenia:

  • Opóźnienia w procesach mBanku, w tym procesowanie zapytań i zleceń.
  • Problemy z dostępnością środowiska testowego od mBanku.
  • Złożoność obsługi nowych funkcji (ISO 20022).

Podsumowanie: proces integracji z mBankiem za pomocą WebService jest skomplikowany i wymaga szczególnej koordynacji oraz czasu. W momencie decyzji KNF o cofnięciu zezwolenia dla Conotoxia sp. z o.o., intensywne prace związane z integracją i rozwojem infrastruktury wciąż się odbywały, nie zostały przerwane i co więcej – trwają nadal. Proces ten jest szacowany na 6-10 miesięcy i wiąże się z wieloma wyzwaniami zarówno po stronie technicznej, jak i organizacyjnej. Generuje też potężne koszty dla Conotoxia sp. z o.o. oraz prowadzi do pogorszenia jakości usług świadczonych przez spółkę dla swoich klientów.

Zarząd Conotoxia sp. z o.o.

11 gru 2024 9:00|Cinkciarz.pl

Zobacz również:

5 gru 2024 9:00

Conotoxia: KNF celowo opóźnia przesłanie dokumentów do WSA

3 gru 2024 9:00

Oświadczenie Cinkciarz.pl ws. wypowiedzi mec. Jędrzeja Jachiry w TVP Info

27 lis 2024 8:55

Oświadczenie Cinkciarz.pl nt. programu „Reporterzy” w TVP

26 lis 2024 9:00

Conotoxia wnioskuje o wstrzymanie wykonania decyzji wydanej przez KNF: „Apelujemy o szybkie działania”

25 lis 2024 9:59

Cinkciarz.pl: zawiadomienie do UOKiK ws. blokowania dostępu do SWIFT przez banki

19 lis 2024 9:00

Ugody dla użytkowników portalu Cinkciarz.pl

Atrakcyjne kursy 27 walut