Ви отримали нашу картку від фонду?

Ви отримали
нашу картку від фонду?

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Додайте її до свого профілю, щоб стежити за отриманими коштами.

Ile przepłacamy za paliwo? [DZIEWIĘĆ WYKRESÓW]

4 sty 2016 14:21|Cinkciarz.pl

Dlaczego rekordowo niskie ceny paliw w Europie nie przekładają się na podobnej wysokości oszczędności dla polskich kierowców? Marcin Lipka, analityk Cinkciarz.pl tłumaczy to w oparciu o dziewięć wykresów.

Pobierz PDF (2.8 MB)

Obecnie litr ropy Brent wyrażony w złotych jest wyceniany na ok. 90 gr. Pomijając przełom lat 2008/2009, czyli szczyt kryzysu finansowego, są to najniższe poziomy od ponad 10 lat.

Cena ropy naftowej Brent wyrażona w złotych

Cena ropy Brent w PLN

  • Źródło: Bloomberg, obliczenia Cinkciarz.pl. Cena ropy Brent za litr wyrażona w polskim złotym.

Biorąc pod uwagę ostatnie 20 lat, należy zauważyć, że nie tyle ropa jest aktualnie szczególnie tania, tylko w poprzednich latach była wyjątkowo droga. Jeszcze od 1994 r. do 2004 r. jej średnioroczna cena wahała się w granicach 25-75 gr za litr.

Cena paliwa bezołowiowego 95 na rynku ARA wyrażona w złotych

Cena PB95 na rynku ARA

  • Źródło: Bloomberg, obliczenia Cinkciarz.pl. Cena za litr benzyny 95 na rynku europejskim wyrażona w polskim złotym.

Historia na rynku paliw przedstawia się bardzo podobnie do cen ropy naftowej. Benzyna 95 oktanowa oferowana na rynku ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia), która jest wyznacznikiem cen dla europejskich rafinerii, jest obecnie wyceniania na 98 gr za litr. Warto jednak zwrócić uwagę, że czasami różnica pomiędzy ropą a benzyną, jest bardzo wyraźna. Pokazuje to kolejne zestawienie.

Zestawienie ARA 95 oraz ropy Brent. Obie wartości w złotych

Zestawienie ARA i ropy Brent

  • Źródło: Bloomberg, obliczenia Cinkciarz.pl. Lina żółta przedstawia cenę ropy Brent za litr wyrażoną w polskim złotym. Linia biała to cena za litr paliwa 95 ARA wyrażona w polskim złotym.

Koszt paliwa jest wyższy od ceny ropy naftowej, gdyż benzyna jest efektem przerobu ropy naftowej. Są jednak momenty, kiedy różnica znacznie się zwiększa. Taka sytuacja miała miejsce w połowie br., kiedy dochodziła nawet do 60 gr. za litr. Wynikało to m.in. z wyższego od oczekiwań popytu na paliwo zarówno w Europie, jak i w USA.

Porównanie detalicznej ceny benzyny w Polsce i na rynku europejskim

Porównanie cen detalicznych

  • Źródło: Bloomberg, Komisja Europejska. Cena detaliczna paliwa bezołowiowego 95 wyrażona w zł/litr. Również cena na ARA 95 wyrażona jest w litrach oraz w polskim złotym.

Analizując zestawienia obejmujące Polskę już na pierwszy rzut oka widać, że obecne poziomy cen paliw w europejskich portach nie korespondują z cenami detalicznymi. Na początku 2007 r. oraz 2009 r. ARA 95 kosztowała ok. 1 zł. Wtedy natomiast, według danych Komisji Europejskiej, za benzynę 95 płaciliśmy około 3.60-3.70 zł.

Cena benzyny bezołowiowej 95 na krajowym rynku hurtowym bez podatków

Cena PB95 bez podatku

  • Źródło: Bloomberg, rynek hurtowy paliw, obliczenia Cinkciarz.pl. Wykres przedstawia średnią cenę paliwa bezołowiowego 95 w krajowym hurcie na podstawie danych wiodących dostawców w Polsce, Cena za litr bez opłaty paliwowej oraz akcyzy.

Szukając powodów zwiększających się różnic pomiędzy ceną paliw na rynku ARA a kosztem litra benzyny przy dystrybutorze, warto zwrócić uwagę na krajowy rynek hurtowy. Obecnie paliwo bezołowiowe bez podatków i marży detalicznej kosztuje 1.56 zł. Jest o prawie 60 gr droższe niż analogiczny produkt w europejskich portach.

Porównanie cen benzyny 95 w krajowym hurcie oraz na rynku ARA

Cena PB95 w hurcie i na rynku ARA

  • Źródło: Bloomberg, rynek hurtowy paliw, obliczenia Cinkciarz.pl. Wykres przedstawia zestawienie średnich cen benzyny bezołowiowej 95 wiodących dostawców paliw w Polsce oraz ceny benzyny bezołowiowej ARA 95 na rynku europejskim. Obie wartości wyrażone są w polskim złotym za litr paliwa.

Ostatnia dekada pokazuje, że ceny paliwa 95 w polskim hurcie (linia biała) podążają ściśle za kosztem benzyny na rynku ARA. Do końca pierwszego kwartału 2015 r. różnica mieściła się w granicach 20-30 gr za litr. Można to tłumaczyć m.in. koniecznością dodawania bio komponentów do paliw oraz wprowadzeniem w tym roku opłaty zapasowej. Te dwa czynniki zwiększają koszt benzyny w sumie o ok. 11-12 gr w hurcie. Resztę stanowiły koszty transportu i standardowa marża hurtowa. Sytuacja jednak zmieniła się bardzo wyraźnie od drugiego kwartału 2015 r., co dobrze przedstawiają kolejne wykresy.

Różnica pomiędzy krajowym hurtem i rynkiem ARA

Różnica - krajowa cena kurtowa - rynek ARA

  • Źródło: Bloomberg, obliczenia Cinkciarz.pl. Wykres jest rozwinięciem grafiki nr 6. Pokazuje jak kształtowała się różnica pomiędzy krajowym hurtem a europejskim notowaniami benzyny 95 na rynku ARA.Tygodniowy interwał wykresu, wartości w złotych.

Przez ostatnie 10 lat różnica pomiędzy ceną paliwa bezołowiowego w polskim hurcie a na rynku ARA była względnie stabilna. W poprzedniej dekadzie wahała się w granicach 10-20 gr, a w obecnej zwiększyła się do ok. 20-30 gr. Warto zauważyć, że była względnie stała, mimo gwałtownych ruchów na światowych rynkach na przestrzeni lat, zarówno ropy, jak i benzyny bezołowiowej.

Rożnica pomiędzy krajowym hurtem a rynkiem ARA

Różnica - hurt krajowy, rynek ARA

  • Źródło: Bloomberg, obliczenia Cinkciarz.pl. Wykres jest rozwinięciem grafiki nr 7. Przedstawia różnicę pomiędzy krajowym rynkiem hurtowym oraz ARA 95 o ostatnich pięciu latach.
  • Linia pomarańczowa to średnia 20-dniowa powyższej różnicy. Interwał dzienny, wartości wyrażone w polskim złotym.

Powyższa grafika jeszcze lepiej przedstawia zaburzenia rynku hurtowego względem sytuacji na europejskim rynku paliw. Miesięczna średnia różnica pomiędzy cenami krajowymi oraz ARA 95, wzrosła w drugim kwartale 2015 r. z okolic 25 gr do 45 gr. To oznacza, że w detalu wraz z podatkiem VAT musieliśmy płacić ok. 25 gr więcej za litr, niż wynikałoby to z kosztów popularnej „bezołowiówki” w Europie.

Badana relacja pogorszyła się w ostatnich miesiącach jeszcze wyraźniej. Od października różnica hurt/ARA rosła coraz bardziej, by osiągnąć w grudniu poziomy w granicach 65 gr. Dodatkowo obecna średnia miesięczna w/w różnicy to 60 gr. W rezultacie kierowcy przy dystrybutorach płacą około 35-40 gr brutto więcej za litr paliwa bezołowiowego, niż wynikałoby to ze standardowej marży hurtowej, obserwowanej jeszcze w pierwszym kwartale 2015 r. Oznacza to również, że cena PB 95 na stacjach powinna kształtować się w okolicach 3.7-3.8 zł, a nie powyżej 4 zł, jak ma to miejsce obecnie.

Rożnica cen pomiędzy polskim hurtem a ARA

Róznica cen - polski hurt, rynek ARA

  • Źródło: Bloomberg, obliczenia Cinkciarz.pl. Wykres jest rozwinięciem grafiki nr 7. Przedstawia różnicę pomiędzy krajowym rynkiem hurtowym oraz ARA 95 o ostatnich pięciu latach.

Warto również przypomnieć sobie inny ciekawy moment z polskiego rynku paliw. Grafika pokazuje, że późnym latem 2011 r. różnica pomiędzy polskim hurtem a ARA 95 zaczęła się nagle obniżać i w pewnym momencie osiągnęła poziom ujemny, wynoszący prawie 10 gr. Nie jest to błąd wyliczeń czy wykresu. Był to czas, kiedy w Polsce toczyła się kampania parlamentarna, a politycy prześcigali się w pomysłach, jak pomóc kierowcom. Nagle ceny hurtowe wyraźnie spadły, a to spowodowało, że w czasie wyborczej gorączki zobaczyliśmy ceny detaliczne na poziomie 4.99 za litr. Później oczywiście zarówno ceny hurtowe i detaliczne natychmiast wróciły do wcześniejszych poziomów.

4 sty 2016 14:21|Cinkciarz.pl

Zobacz również:

22 gru 2015 12:20

Nawet gdyby benzyna na świecie była za darmo, to Polacy płaciliby 3 zł/litr

21 gru 2015 10:39

Cinkciarz.pl Graczem Roku 2016 według “Forbesa”

16 gru 2015 12:16

Prezes Cinkciarz.pl z tytułem Najlepszego Menedżera 2015

15 gru 2015 10:41

Czy Chiny osłabią powiązanie juana z dolarem? [KOMENTARZ ANALITYKA CINKCIARZ.PL]

7 gru 2015 9:46

Planujesz zakupy w zagranicznych sklepach internetowych? Kurs dolara może pokrzyżować plany

3 gru 2015 10:45

Ile będą kosztowały waluty? Banki centralne podejmują kluczowe decyzje [OPINIA ANALITYKA CINKCIARZ.PL]

Atrakcyjne kursy 27 walut